Proje Akış Süreci

1. Aşama: Alan Taraması ve Konferans İş Paketi (0-8 Aylık Dönem)

İyi Örneklerin Tespit Edilmesi

Bu proje, fen eğitiminde sahada görev yapan nitelikli öğretmenlerin sınıflarında yaptıkları ve kendilerine mal olmuş uygulamalarını ortaya koymak ve yaygınlaşmalarını amaçlayan bir Ar-Ge çalışmasıdır. Bu kapsama yönelik olarak deneyimli olan ve üreten fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerine ulaşmak ve kendileri tarafından geliştirilen eserlerine erişerek bunları yaygınlaştırmak için Samsun il ve ilçelerinde çok geniş kapsamlı taramalar yapılmıştır.

Paylaşım Zirvesi ve İyi Örnekler Konferansı

Proje kapsamında bulunan ve pandemi sürecinde gerçekleştirilen paylaşım zirvesi etkinliğinde projenin bursiyerleri ile araştırmacıların görüşmeleri sonucunda sosyal medyada tanınan ve alandaki diğer öğretmenler tarafından takip edilen öğretmenlere ulaşılarak görüşmeler sağlanmış ve bir paylaşım zirvesi gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın amacı alandaki en deneyimli olarak kabul edilen öğretmenlerin iyi örneklerinin paylaşımının sağlanmasıdır. Bu zirvenin bilgileri, sosyal medya hesaplarından yapılan duyurularla ve projede görev alan kişiler tarafından okul ziyaretlerinde deneyimi az olan öğretmenlere bildirilmiştir. Deneyimsiz öğretmenler yanında yapılacak çalışmanın yaygın etkisinin artırılması ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamak için öğretmen adayları da zirveye davet edilmiştir. Bu süreç sonunda online ve canlı yayın ile zirveye katılan alanından uzman kişiler dinleyici olan öğretmen ve öğretmen adaylarına kendi çalışmalarını ve bu çalışmaları geliştirme süreçlerini anlatmışlardır. Farklı sosyal medya hesaplarından yayımlanan bu zirveye toplam 102 öğretmen veya öğretmen adayı katılım göstermiştir.

Proje kapsamında gerçekleştirilen ve çevrimiçi olarak yapılan ikinci uygulama ise iyi örnekler konferansıdır. Bu bağlamda Türkiye genelinde duyurular gerçekleştirilerek iyi örnekleri bulunan ancak bu örneklerini tanıtma imkanı olmayan öğretmenler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda proje ekibi ve araştırmacılar tarafından belirlenen şartlar ile iyi örnekleri bulunan öğretmenlerin bu örnekleri tanıtmaları amacıyla bir konferans gerçekleştirilmiştir. Yine pandemi dönemine denk gelmesinden dolayı çevrimiçi olarak gerçekleşen iyi örnekler konferansına Türkiye’nin çeşitli illerinden katılan 18 öğretmen kendi iyi örneklerini sosyal medya aracılığıyla dinleyicilere sunmuşlar ve bu örnekleri geliştirirken yaşanılan olumlu olumsuz süreçler hakkında bilgiler vermişlerdir. Bu iyi örnekler konferansı 3 gün sürmüş ve toplam 630 kişinin katılımı ile geniş bir izleyici kitlesine ulaşılmıştır.

KEY’lerin Belirlenmesi

Geleneksel öğretim anlayışlarının eksikliklerinin fark edilmesiyle birlikte yeni yaklaşım arayışına girilmiş ve farklı öğretim anlayışları ortaya atılmıştır. Öğrenmeyi daha kolay, öğrenilen bilgileri daha etkin ve kullanılır hale getirmek üzere birçok öğretim yöntemleri ve teknikleri geliştirilmiştir. Bu proje ile birlikte alanda aktif olan ve yeni anlayışlar ışığında farklı yaklaşımlar geliştiren öğretmenlere ulaşılmaya çalışılmıştır. Samsun il ve ilçelerinde yapılan alan tarama sonrasında öğretmenlerin Kendi Eğitim Yaklaşımları belirlenmeye çalışılmış ve ilde ve ilçelerde bulunan toplam 17 ilçeden 630 öğretmen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Samsun’un farklı ilçelerinde görev yapan bu 630 öğretmenlerden elde edilen KEY çalışmaları incelenmiştir. Bu bağlamda öğretmenlerin fen bilimleri dersinin toplam 305 kazanımından 43 tane kazanımı kapsayacak şekilde KEY çalışmaları bulunduğu ortaya çıkarılmıştır.

2. Aşama: Modül Oluşturma ve Uygulama (9-16. Aylar)

Çalıştay Düzenleme

Nitelikleri bakımından ilgili literatür ile karşılaştırılarak düzenlenen KEY’ler, bu KEY’leri geliştiren öğretmenler tarafından bir çalıştay kapsamında alanda görev yapmakta olan öğretmenlere tanıtılmıştır. Bu çalıştay kapsamında 49 KEY çalışması tanıtılmış, dinleyici öğretmenlerden gelen öneriler doğrultusunda düzeltmeleri sağlanmıştır.

Modül Oluşturulması

Çalıştay kapsamında tanıtımı ve düzenlemeleri yapılan KEY’ler, proje akademik danışmanlarınca incelenmiş ve KEY kitapçığına eklenmek üzere uygun olanlar seçilmiştir. Bu KEY’lerin akademik danışmanlarla gerçekleştirilen toplantılar ile geliştirilmesi sağlanmış ve bu sayede modüller oluşturulmuştur.

Modül Uygulanması ve Test Edilmesi

Geliştirilen modüller, nitelikli öğretmen olarak tanımlanan ve projede gönüllü olarak görev almayı kabul eden öğretmenler tarafından öğrencilere uygulanmıştır. Öğretmenler geliştirilmiş olan bu KEY modüllerinden dersleri için uygun olan kazanımlara ilişkin olanları öğretim sürecine entegre etmiş, süreç içerisindeki değişimler ise ölçme ve değerlendirme teknikleri ile kontrol edilmiştir. Uygulama süreci boyunca, proje bursiyerleri de ilgili uygulamaların yapıldığı sınıflarda katılımcı gözlemci olarak yer almıştır.

3. Aşama: Modülün Yaygınlaştırılması

KEY Kitapçığı Tasarımı

Geliştirilen KEY modülleri, nitelikli öğretmenlerce uygulanması ve proje ekibi tarafınca düzenlenmesinin ardından, proje kapsamında görevlendirilen (bursiyer) grafik tasarımcının oluşturduğu şablon doğrultusunda bir kitapçığa dönüştürülmüştür. Bu kitapçığın tasarımı için grafik tasarımcı birden fazla tasarım üretmiş, proje ekibince toplantılar yapılarak en uygun tasarıma karar verilmiştir. Kitapçık tasarımın tamamlanmasının ardından web sayfası üzerinden öğretmenlerin erişimine açılmıştır.

Prototip Üretimi

KEY olarak nitelendirelen planların uygulanması için planlarda yer alan ürünlerin prototipleri tasarlanmış ve üretimi için bir baskı merkezi ile anlaşarak ürünler tasarlanıp, güncellenerek üretimi yapılmıştır. Bu ürünler web sitemize görselleri eklenmiş ve daha sonraki projeler de kullanılmak üzere proje ekibi tarafından muhafaza edilmektedir.

Yaygınlaştırma

Yaygınlaştırma çalışması için öncelikle KEY kitapçık tasarımı yapılmıştır. KEY kitapçığı sınıf seviyelerine göre düzenlenmiş ve her kazanımın ders planları ve ortak ders planları şeklinde sınıflandırılmıştır. Yapılan prototipler, KEY kitapçığı ve Zirvedeki online sunumlar web sitesi ile projenin Youtube kanalında yayınlanarak herkesin erişimine ücretsiz bir şekilde açılmıştır.